Varför ger nya casinon generösa bonusar?
24 Jul 2019 kl 11:25, RekarGÄ till bloggen - Följ via RSS
Alla har troligtvis sett dem, även om människor ibland går förbi dem. Även om människor inte valt att kliva in innanför barrikaden av ringande ljud och förhoppningsfulla människor så har de stått där – casinon – och troligen lockat människor under en lång tid. De flesta känner säkert till att det på casinon går att satsa pengar och, om korten lägges rätt, även ges chans att tjäna pengar. casinon har på senaste hamnat i debatten om inhumana metoder för hantering av kunder. Det har ansetts att casinon kan locka människor med benägenhet att hamna i spelmissbruk. Detta har föranlett till att all casinoreklam getts restriktioner att informera om risker med spel samt om hur hjälp kan ges.
Bonussystem och marknadsföring
Casinon är som många eventuellt känner till privat ägda och drivs av ett vinstintresse. Som många andra företag med ett driv till framgång och vinst så marknadsför sig gamla och nya casinon för att locka kunder. Här har nya casinon utmärkt sig med att ge stora bonusar till nya kunder. Den fråga som då går att ställa sig är vad som kan ligga bakom denna till synes generösa handling. Casinon av denna sort kan osjälviskt tyckas ge utan att ta. En gren inom psykologisk forskning där de studerar övertalningsstrategier kan eventuellt ge förklaringar till detta. Det har på detta område sedan länge varit känt att människor har en tendens att vilja ge tillbaka om de fått något av någon. Detta kallas för återgäldningsprincipen och har en tendens att triggas igång allra mest om det som ges är mycket generöst och med vänlig personlig framtoning. Detta kan förklara försäljares allmänna tendens att vilja slänga sig med orden av typen ”Bara för dig, vår trogna kund så ger vi 50% rabatt.” En hög bonus hos casinon kan med detta sagt helt enkelt vara ett led i att eventuellt få kunden att vilja vara trogen. Om kunden fått så mycket i bonus kanske detta kan ge en tanke hos kunden att det med bakgrund av detta inte heller gör så mycket om kunden förlorar pengar. Andra strategier till övertalning är att få människor att vara konsekventa samt få personer att tycka om den som ska övertala någon. Studier på detta område har visat på tendenser att människor hellre säger ja till personer de tycker om, samt om de sagt ja flera gånger tidigare. Det har visats att människor har en tendens att inte vilja bryta rutiner.
Det har också visat att människor har en tendens att se något som mer attraktivt om det är något väl uppskattat men som finns stora risker att förlora. Med detta sagt kan casinons höga bonusar också vara ett sätt att skilja sig från mängden, att få kunder att spärra upp ögonen och känna att de står på erbjudanden de bara inte kan missa. Bara tanken av att erbjudandet snart kan försvinna kan bli för jobbigt att tackla. Den stora bonusen kan också få kunden att börja tycka om casinots generositet och därav tacka ja och bli mer trogen. Det faktum att kunden också redan ingått ett medlemskap och ett spelbeteende kan göra det svårare att tvärt avsluta det.